Wanneer is er sprake van crisiszorg?

Crisiszorg is zorg die acuut nodig is en dus direct ingezet moet worden.

Een crisissituatie kan ontstaan door:

  • Een ernstige, plotselinge (acute) wijziging in de gezondheidssituatie (aandoeningen,
    stoornissen, beperkingen) van een cliënt in de thuissituatie óf van de verzorgers of
    informele hulp (mantelzorg).
  • Overvraging, overbelasting of het (deels) wegvallen van mantelzorg of het sociale netwerk
    in de thuissituatie.
  • Escalatie van problematiek, bijvoorbeeld de ontwikkeling van ernstige gedragsproblemen.
  • Overbelasting van het professionele team, in de thuissituatie of bij de intramurale zorgaanbieder (woonsituatie van de cliënt)

Door deze acute gebeurtenis is er sprake van:

  • Een substantieel andere inhoud (zorg of plaats) en omvang van de benodigde zorg.
  • Een eventueel verzwaarde zorgbehoefte bij de cliënt die naar verwachting blijvend is.
  • Een onaanvaardbaar gezondheidsrisico of ander gevaar voor de cliënt of zijn gezin of zijn
    woonomgeving (gevaarscriterium of risico op ernstig nadeel).

Voor de regeling crisiszorg verwijzen wij u naar Hoofdstuk 5 van het Voorschrift Zorgtoewijzing. Bekijk deze op de pagina Voorschrift Zorgtoewijzing.

De eerste zorgaanbieder blijft de dossierhouder

De dossierhouder blijft tijdens de crisisopname verantwoordelijk voor het regelen van een terug- of doorplaatsing van de klant na de crisisperiode. Bij een crisisopname wordt de zorgtoewijzing wel overgezet naar de opnemende crisiszorgaanbieder. Keert de klant terug naar de eerste zorgaanbieder? Dan wordt de zorgtoewijzing ook weer teruggezet.

Crisiszorg regelen in de sector Verpleging en Verzorging met behandeling

Voor crisiszorg in de sector Verpleging en Verzorging geldt het volgende:

  1. De klant heeft een Wlz-indicatie. Of de aanvrager van de crisisopname verwacht dat de klant een Wlz-indicatie krijgt binnen twee weken en met terugwerkende kracht per de opnamedatum.
  2. Er is sprake van een acute en naar verwachting permanente verandering.
  3. Gevaarscriterium is duidelijk aanwezig.
  4. Binnen 24 uur is intramurale zorg noodzakelijk.
  5. Verlenging (met maximaal 14 dagen) kan alleen aangevraagd worden als de cliënt nog in crisis verkeert en dus nog niet stabiel is of als er nog aanvullende diagnostiek nodig is om de vervolgzorg te kunnen bepalen. Doorplaatsingsproblematiek is geen reden voor verlenging, dan kan de reguliere zzp gedeclareerd worden.
  6. Verlenging kan aangevraagd worden via het Notitieverkeer.

De contactgegevens van de verschillende crisisplekken zijn hieronder te vinden:

Ibs-crisisopvang

Voor cliënten met een ibs (inbewaringstelling) Wet Zorg en Dwang (WZD) op basis van grondslag PG leveren de volgende aanbieders in onze regio's ibs-crisisopvang:

  • Achterhoek: Sensire, Stichting Zorgcombinatie Marga Klompé
  • Centraal Gelderland: Attent IBS/IBS+
  • Gelderse Vallei: Vilente
  • Groningen: Zorggroep Groningen
  • Twente: gezamenlijke V&V aanbieders

Voor aanmelding zie de contactgegevens in de bijlagen hierboven.

Contact

Belangrijke telefoonnummers, adressen en gegevens voor zorgaanbieders.

Crisiszorg regelen in de sector Gehandicaptenzorg

Organisaties in de verstandelijke gehandicaptensector hebben sinds 1 januari 2020 de wettelijke taak de crisisbeoordeling en -opvang van (L)VG-cliënten te regelen. Dit hangt samen met de inwerkingtreding van de WZD en WvGGZ waarbij de rol van de crisisdiensten GGZ is veranderd.

Het Noordelijk Platform Gehandicapten Zorg (NPGZ: www.npgz.nl) heeft het initiatief genomen IBS voor de provincies Drenthe, Groningen en Friesland uniform te regelen. Er is inmiddels een pool van beschikbare artsen VG vanuit de aangesloten NPGZ-organisaties die deze taak hebben opgepakt.

Hier vindt u de procedures voor de ibs-beoordeling overdag en de ibs-consultatie in de avond, nacht en weekend volgens welke we werken.

In geval van crisis

In de gehandicaptenzorg wordt voor het regelen van crisiszorg gewerkt met onafhankelijke crisisregisseurs. Een onafhankelijke crisisregisseur is de poortwachter (eerste contactpersoon) voor alle (dreigende) crisissituaties VG in een bepaald gebied en voor crisissituaties LG en ZG waarvoor een GZ-crisisbed passend is. Er is een landelijk dekkend netwerk van crisisregisseurs, waarin crisisregisseurs over meerdere zorgkantoorregio’s heen werken.

De aanmelder van een crisis bij de crisisregisseur is altijd een zorgprofessional. Bijvoorbeeld een hulpverlener van de zorgaanbieders die bij de cliënt betrokken zijn, zoals een huisarts.

Crisisregisseur regio Twente of Arnhem

De crisisregisseurs voor deze regio’s zijn te bereiken via het telefoonnummer 088 222 44 30 of via crisisregisseur@menzis.nl.

Crisisregisseur regio Groningen

U kunt contact opnemen met de crisisregisseurs:

Buiten kantooruren is de crisisregisseur niet beschikbaar, de cliënt blijft in zorg bij de aanmelder. Als de aanmelder inschat dat de cliënt in crisis een ibs gaat krijgen, neemt de aanmelder direct contact op met de crisisdienst van de GGZ in de regio. U vindt de contactgegevens van de regionale GGZ -crisisdienst onderaan deze pagina.

De regeling crisisopname is als bijlage toegevoegd aan het Voorschrift Zorgtoewijzing. Menzis Zorgkantoor heeft aanvullend daarop een Crisisprotocol Gehandicaptenzorg geschreven die dient als richting voor het stroomlijnen van de crisisopnamen.

Ibs-crisisopvang

Tijdens kantooruren kan in geval van een crisis met inschatting Ibs Wzd (grondslag VG) contact worden gezocht met de bovengenoemde crisisregisseurs. Voor een ibs-crisisplaatsing buiten kantooruren neemt de aanmelder direct contact op met de crisisdienst van de GGZ in de regio. U vindt de contactgegevens van de regionale GGZ-crisisdienst onderaan deze pagina.

Menzis Zorgkantoor heeft aanvullend op het Voorschrift Zorgtoewijzing een Crisisprotocol Gehandicaptenzorg geschreven die dient als richting voor het stroomlijnen van de crisisopnamen.

Crisiszorg regelen in de GGZ

Er is een GGZ-crisisdienst per regio, zij beoordelen de crisis en welke zorg nodig is. De regiebehandelaar (meestal de huisarts) legt de crisis voor bij de regionale GGZ-crisisdienst. Deze doorloopt een triage van waaruit de urgentie volgt. In dit overzicht vindt u de uitvoerders van deze zorg per regio.

Voor crisiszorg in de Geestelijke gezondheidszorg gelden de volgende eisen:

  • Als er bij iemand een acute crisissituatie optreedt en de psychiatrische problematiek op de voorgrond staat. Zowel voor mensen zonder Wlz-indicatie, als voor mensen met een Wlz-indicatie.
  • Crisisopname vindt na aanmelding binnen 24 uur plaats indien noodzakelijk.
  • De eerste 72 uur crisisopname of -behandeling wordt georganiseerd en betaald vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw).
  • Na de eerste 72 uur kan de noodzakelijke crisiszorg worden verlengd voor iemand die in aanmerking komt voor Wlz-zorg. Dit kan maximaal voor een periode van 3 weken.
  • Binnen maximaal 3 weken en 3 dagen moet de zorg zijn overgenomen door een GGZ-zorgaanbieder die (ook) gecontracteerd is voor Wlz-zorg. Dat kan ook bij een V&V of GZ zorgaanbieder als de problematiek gestabiliseerd is.