Een terugblik op de geslaagde bijeenkomst van Menzis Zorgkantoor en cliëntenraden met thema ‘Kwaliteit in de zorg’
Want wat betekent ‘kwaliteit in de zorg’ eigenlijk? Hierover gingen de aanwezige cliëntenraden uit de regio’s Twente, Groningen en Arnhem met Menzis Zorgkantoor in gesprek. ‘Eigen regie’ en ‘betrokkenheid’ waren veel voorkomende antwoorden.
Het nieuwe Generiek Kompas: de transitie naar een persoonsgerichte benadering van kwaliteit
Sjoerd Versluis, zorgexpert Verpleging & Verzorging, lichtte toe hoe deze onderwerpen beter tot uiting kunnen komen in het nieuwe Generiek Kompas. Hij vertelde dat we de transitie maken van verplichte normen en ‘vinklijstjes’ naar een passende persoonsgerichte benadering van kwaliteit. Dat is waar het Generiek Kompas voor staat. Uitgangspunten zijn daarbij: iemand respecteren voor wie hij is, het open gesprek, de kracht van samen en professionele ruimte. Een aantal leden van cliëntenraden uitten hierover hun zorgen, bijvoorbeeld omdat door personeelstekort de kwaliteit van zorg onder druk kan komen te staan. Het was goed om hierover samen in gesprek te gaan.
Het merendeel van de aanwezigen zag deze transitie als positief, omdat het echt luisteren naar de cliënt mogelijk maakt. Zo is er een gesprek mogelijk over wat de cliënt belangrijk vindt. Wat hij of zij graag nog zelf wil doen of bijvoorbeeld met hulp van een familielid in de avond wil douchen in plaats van standaard in de ochtend met de verpleging. Of een cliënt die graag dagelijks een wandeling maakt; dit wordt dan opgenomen in het zorgplan zodat daarbij ondersteuning verleend kan worden.
Inspirerende voorbeelden over de rol van de cliëntenraden
Tijdens het tweede deel van de bijeenkomst werden de deelnemers in groepjes ingedeeld om zorgen, kansen, en de rol van de cliëntenraad toe te lichten aan medewerkers van het Menzis Zorgkantoor. Onderstaande inspirerende voorbeelden werden met elkaar gedeeld in de transitie naar het nieuwe Generiek Kompas:
- Cliëntenraden die bijeenkomsten voor mantelzorgers organiseren om hen te ondersteunen, gezien zorgverleners nauw samenwerken met mantelzorgers en vrijwilligers. In het Generiek Kompas wordt namelijk gestreefd naar een nauwe samenwerking tussen zorgverleners, mantelzorgers, vrijwilligers en de cliënten zelf.
- Cliëntenraden die met de organisatie meedenken over aanvaardbare risico’s (in het kader van kwaliteit van zorg) en vinger aan de pols houden.
- Cliëntenraden die aangeven dat de organisatie competentiegericht werkt, om zo de inzet van vrijwilligers en mantelzorgers optimaal te benutten. In het Generiek Kompas wordt namelijk gestreefd naar een nauwe samenwerking tussen zorgverleners, mantelzorgers, vrijwilligers en de cliënten zelf.
Dank voor de betrokkenheid
Met deze informatie en inspirerende gesprekken kijkt Menzis Zorgkantoor terug op een geslaagde bijeenkomst. We zijn blij met de opkomst van 18 november, want door de inzet en betrokkenheid van de cliëntenraden proberen we nog beter aan te sluiten op de behoeften en wensen van onze Wlz-cliënten.