Hans Hofmeester woont in Arnhem en is lid van het klantenpanel pgb. Hans is pgb-budgethouder van zijn zoon Thomas (25).
Waarom heb je een pgb?
In 1999 heeft Thomas een hersenontsteking (encefalitis) doorgemaakt. Daardoor zijn met name zijn diepe hersenkernen beschadigd geraakt met als gevolg onder andere dystonie en epilepsie. Hij heeft daarom 24 uur per dag hulp nodig.
Hoe ging het met het aanvragen van de pgb?
Dat ging in eerste instantie niet echt geweldig. Het kostte moeite om medewerkers van het CIZ duidelijk te maken hoe zwaar Thomas gehandicapt was. We kregen wel uiteindelijk wel een budget om zorg in te kopen, maar dat was eigenlijk niet genoeg. Gelukkig hebben we nu wel genoeg budget om passende zorg in te kopen.
Zijn jullie meteen voor een pgb gegaan?
Ja, we hebben altijd een pgb gehad. Een voordeel is dat we alle rekeningen zien van de zorgaanbieders. Dat geeft inzicht. Wanneer je kiest voor zorg in natura heb je dat niet. Daarnaast zijn we heel erg blij dat we de regie zelf kunnen voeren.
Hoe heeft Menzis Zorgkantoor jou geholpen als budgethouder?
Het Menzis Zorkantoor heeft ons echt heel erg geholpen. We hadden persoonlijk contact. Zij waren dan ook degenen die zeiden: denk je nog wel een beetje om jezelf? Want op een gegeven moment werd de zorg voor Thomas heel erg veel. We waren 40 uur zorg aan het declareren, naast ons werk. Dat werd echt te veel. Mijn vrouw is toen gestopt met werken en gestart met een nieuwe baan: zorgen voor Thomas.
Waar ben je tegen aangelopen?
Vorig jaar januari en februari waren we veel in het ziekenhuis met Thomas. Hij had erg last van epilepsie. De artsen wisten ook niet hoe ze ermee om moesten gaan. Het was echt een zoektocht naar de juiste medicatie. Op een gegeven moment moest Thomas zelfs aan de hartbewaking. En omdat hij zelf niet kan praten, ging communiceren met het personeel niet. Wij moesten er daarom 24 uur per dag bij zijn. We waren hierdoor echt afgedraaid.
We wilden daarom hulp inschakelen. Maar in het ziekenhuis mag je geen pgb’ers inschakelen. Ik heb toen gebeld met het Zorgkantoor. Er werd mij toen verteld dat we in deze situatie geen pgb mochten ontvangen. Toen werden we wel wat pissig. We hebben toen een specialist een brief laten opstellen waarin stond dat we echt bij Thomas moesten zijn.
Hoe hebben we dat opgelost?
Ook toen heeft iemand van het Zorgkantoor me geholpen. Ze zei: “Stuur gewoon maar de rekening. Als ze moeilijk gaan doen, spring ik voor je in de bres.” Achteraf kan ik de reactie van het Zorgkantoor wel plaatsen. Ze hadden ook wel gelijk, maar het viel even verkeerd.
Hoe zouden we dat in de toekomst beter kunnen doen?
Het heeft vooral te maken met de grondinstelling. Je moet ervan uitgaan dat de persoon aan de andere kant van de lijn de waarheid spreekt. Soms proef ik wat achterdocht.
Kun je makkelijk bij ons terecht voor vragen?
Ja, dat gaat prima. Dat komt omdat ik een vast aanspreekpunt heb. Als ik een vraag heb, heb ik ook snel een antwoord.
Heb je nog tips voor mede-budgethouders? Waar moeten zij op letten?
Dit klinkt misschien hard, maar mensen die gehandicapt zijn, verwachten dat ze meteen geholpen worden. Maar iemand die achter de telefoon zit heeft ook een leven, zij kunnen ook niet alles op alles zetten om iemand te helpen. Soms besef je dat niet helemaal. Je zit in je bubbeltje, maar je moet je realiseren dat je niet de enige bent in een moeilijke situatie. Probeer verder te kijken dan je eigen wereldje.
Nog een tip: als je met iemand spreekt, vraag een naam. Zorg er dus voor dat je een contactpersoon hebt. En zorg voor een persoonlijke band. Wanneer je iemand kent gaat het contact ook beter. Af en toe moet je jezelf ook een aantal vragen stellen. Wat kan ik zelf verbeteren? Heb ik er alles aan gedaan? Is mij wat ter verwijten?
Sinds 2019 zit Hans in het klantpanel pgb van het Menzis Zorgkantoor. Het panel komt een keer per half jaar bij elkaar om ervaringen uit te wisselen.
Waarom ben je lid geworden van het panel?
Ik ben gevraagd. In eerste instantie dacht ik niet per se dat het me veel zou brengen. Maar ik ben er nu wel blij mee.
Wat is de functie van het panel voor jou?
Achterhalen wat er ontbreekt aan de kant van het Zorgkantoor. Daarnaast is het ook fijn om andere mensen te zien en spreken. Je vergroot je wereld. Ook nadat Thomas in een rolstoel belandde, werd mijn wereld vergroot. Mijn leven is rijker geworden. Je waardeert meer wat je hebt.
Waarom zou je lid moeten worden van het panel?
Ik vind het een voorrecht dat ik in zo’n panel mag zitten. Het is een mooi middel om je stem te laten horen. Ook zorgt het voor meer menselijk contact, het geeft mensen een gezicht. En niet alleen de budgethouders, je beseft je dat het Menzis Zorgkantoor ook uit mensen bestaat.